UZYSKANIE ZEZWOLENIA NA USUNIĘCIE DRZEW I KRZEWÓW Z TERENU NIERUCHOMOŚCI
PODSTAWA PRAWNA
Ustawa o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 55 z dnia 14.01.2020)
Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie ochrony gatunkowej roślin (Dz.U.2014.1409 z dnia 2014.10.16)
Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (D z.U.2016.2183 z dnia 2016.12.28)
ZGŁOSZENIE WYCINKI DRZEW LUB KRZEWÓW
Właściciel (osoba fizyczna) usuwając drzewo na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej dokonuje zgłoszenia.
Zgłoszenie jest wymagane, gdy obwód pnia na wysokości 5 cm przekracza:
a) 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
b) 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
c) 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
Zgłoszenie musi zawierać:
a) imię i nazwisko wnioskodawcy,
b) oznaczenie nieruchomości, z której ma być usunięte drzewo,
c) rysunek lub mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.
W zgłoszeniu należy także podać ilość oraz w miarę możliwości gatunek drzew, które są planowane do wycięcia.
Po złożeniu zgłoszenia przeprowadzane są oględziny zgłoszonych drzew lub krzewów.
Po dokonaniu oględzin Wójt Gminy w terminie 14 dni od przeprowadzonych oględzin może wnieść sprzeciw w drodze decyzji administracyjnej. Usunięcie drzew może nastąpić, jeżeli organ nie wniesie sprzeciwu w tym terminie.
Zgłoszenie wycinki ważne jest przez 6 miesięcy. W przypadku nieusunięcia drzew w terminie 6 miesięcy od dnia zgłoszenia, usunięcie drzew możliwe jest po dokonaniu ponownego zgłoszenia
ZEZWOLENIE NA USUNIĘCIE DRZEW I KRZEWÓW
Osoby fizyczne usuwające drzewa w związku z działalnością gospodarczą oraz pozostali właściciele, posiadacze nieruchomości, usuwający drzewa nie spełniające kryteriów określonych w art. 83f ustawy o ochronie przyrody, składają wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów.
Wniosek o wydanie zezwolenia powinien zawierać:
1) imię, nazwisko (nazwę) i adres posiadacza oraz właściciela nieruchomości, albo właściciela urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r - Kodeks cywilny;
2) oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością, albo oświadczenie
o posiadanym prawie własności urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r - Kodeks cywilny;
3) zgoda właściciela nieruchomości, jeżeli jest wymagana lub oświadczenie o udostępnieniu informacji o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów przez spółdzielnie mieszkaniowe i wspólnoty mieszkaniowe;
4) nazwę gatunku drzewa lub krzewu;
5) obwód pnia drzewa mierzonego na wys. 130 cm, a w przypadku gdy na tej wysokości drzewo:
a) posiada kilka pni – obwód każdego z tych pni,
b) nie posiada pni – obwód pnia bezpośrednio poniżej korony drzewa;
6) wielkość powierzchni z której zostaną usunięte krzewy [m2],
7) miejsce, przyczynę, termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu;
8) rysunek lub mapa albo wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą prawo budowlane
9) projekt planu nasadzeń zastępczych lub przesadzenia drzewa lub krzewu, wykonany w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz informację o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania;
10) decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000, w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcie;
11) pozwolenie na rozbiórkę lub pozwolenie na budowę, jeżeli przyczyną usunięcia drzewa lub krzewu jest realizacja inwestycji wymagającej uzyskania takiego pozwolenia i kolidująca z drzewami lub krzewami;
12) zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych na czynności podlegające zakazom określonym w art. 51 ust. 1 pkt 1-4 i 10 oraz w art. 52 ust. 1 pkt 1, 3, 7, 8, 12, 13 i 15, jeżeli zostało wydane
W przypadku niewykonania nasadzeń zastępczych zgodnie z zezwoleniem na usunięcie drzewa lub krzewu oraz w przypadku usuwania drzew bez wymaganego zezwolenia, wszczęte zostanie postępowanie egzekucyjne w administracji ( z uwagi na złamanie warunku wydania decyzji zezwalającej na usunięcie drzew, w związku z wykonaniem nasadzeń zastępczych).
ZEZWOLENIE NIE JEST WYMAGANE NA USUNIĘCIE:
1. drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
a) 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
b) 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
c) 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
2. krzewu lub krzewów rosnących w skupisku o powierzchni do 25 m2
OPŁATY:
Za wydanie decyzji i złożenie wniosku opłat nie pobiera się.
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:
Biuro Obsługi Mieszkańców /.
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:
Referat Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami, pok. nr 13, tel. /61/ 621 08 74.
kontakt e-mail: ekologia1@chrzypsko.pl
TRYB ODWOŁAWCZY:
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od doręczenia decyzji stronie.
UWAGI:
1. Podanie we wniosku numeru telefonu oraz godzin, w których można uzyskać kontakt z wnioskodawcą może znacznie skrócić termin załatwienia sprawy.
2. W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia